INSTAGRAM

Tuesday, February 23, 2016

Resepi Kegagalan dan Keropok Lekor



As Salam,













Carl @ Khalif Samsudin , founder Bella Ammara update post kat laman sosial pasal keropok lekor


Sebagai seorang yang mudah terpengaruh daan kurang kerja , aku pun google resepi , ek eleh , senang jek, isi ikan , tepung , garam... susah sikit jek daripada buat cekodok pisang! 



Aku pun yakinlah kan nak cuba, mesti jadik punya nih! jerit ku penuh bongkak yakin di dalam hati.

Mak aku pun belikanlah ikan dengan tepung, sebab aku dok bingit kat telinga dia nak buat keropok lekor.





"Buat sikit dulu, ni nak buat sekilo, aiiii" 


Sebagai anak yang taat walaupun kaki bentak, aku pun  menyahbekukan 4 ekor ikan selayang kembung. Seekor lagi tak cukup tidur , mata merah. ok tak  lawak I ala ala kumpulan yang hambar kat Maharaja Lawak




Aku pun dengan yakin sembelih ikan menggunakan gunting. dengan keyakinan tinggi juga, sehingga tali kamera masuk frame pun selamba upload.





Tangan yang dicemari dengan darah haiwan sembelihan , telah menyiat-yiat kulit ikan tersebut.



Kucing pun dah mengiau-ngiau . 
Sudahlah kulitnya disiat, dipisahkan pula tulang dan dagingnya...apalah nasib,  adakah lebih teruk selepas ni?




Mungkin juga. daging ikannya kemudian dihancurkan dengan blender, aku masukkan lah sikit air sejuk, bagi tak seksa sangat dia nak bercerai.



Sekarang, ditaburkan pula dengan serbuk putih bernama tepung ubi ini.  Tapi, melalui pembacaan , sukatannya kena sama, banyak mana isi ikan begitulah juga tepungnya.. secara lahiriliah, bukan dari segi jisimnya.
aku mengambil timbang, aku timbang isi ikan 300g , dan aku mengambil 150 g dari tepung itu.



Bagi memberi kerja pada deria rasa, tambahkan garam, sebagai seorang yang memang lemah bab garam, aku telah meletakkan 2 sudu garam ke dalam adunan.



Makan bersatulah semua diatas dengan menggunakan tenga seorang perempuan bersemangat waja di atas alas pemotong ada pembaris 3 tahun sekali pakai, beli kat Daiso.







Dengan panjang  lebih kurang10 inci lebar 2 inci,  jadilah dia denga rupa yang dibentuk oleh imaginasi anda sebnayak 10 batang.




Dalam kuali dengan air mendidih , dalam kuali, sebab  suka.



Tunggulah aku dengan penuh kesabaran,  sampai dia terapung, aku pun angkat...




Dalam pukul 2.20 petang aku siap semua, aku masukkan dalam peti sejuk . Lepas tu pukul 6.30 ke pukul 7 petang aku pi goreng.




Dengan api besar , aku pun goreng sampai rupa dia jadi macam ni




4 makanan yang disukai diatas meja, #villagepeople , pisang goreng, keropok lekor, nanas (orang pontian khennn), dan sambal kicap. Nikmat tuhan mana yang mahu kau dustakan. Apa barang makan pisang goreng dengan cheese, chocolate rice, susu pekat , dengan aiskrim  wei...

Tanpa sedikit pun makanan sejak pagi  dan setelah bersenam untuk buang lemak di bahagian paling suka lemak lepak ( tengoklah berapa lama bertahan, kot kot bosan , boleh cuba tarian Raver  :D)..kira okaylah maghrib dengan  makanan ni..malam bedal nasi pulak   :P


Tapi masalahnya sekarang, sebaik sahaja aku menggigit hasil makanan perusahaan aku,

2 perkara di bawah terjadi:

1. Masin (aku memang tak de kimia dengan garam)
2. Keras , liat bank angggggg

Okay sekarang kita cari punca masalah diatas.
1. Masin

A. Pakai minyak bekas goreng pisang
B. Terlebih garam
C. Peluh kewanitaan menitis dalam adunan.
D. Aku tak cuci tangan lepas korek hidung masa uli.

Yang ni, aku yakin pasai garam lebih. Sebab C dan D memang tak ah weii... Munirah Filzah kot, gadis ayu.. #puiiih

Masalah seterusnya
2. Keras , liat bak angggggg

A. Lebih tepung
B. Kurang air
C. Api besar
D. Goreng garing sangat
E. Minyak tak cukup panas, dah masukkan
F. Masukkan keropok dalam peti sejuk lepas rebus dalam keadaan dia masih suam.




Ni aku tanya kawan aku yang buat keropok lekor update kat facebook #pengaruhlamansosial











Kakak aku selalu cakap aku tak ikhlas buat kerja. Adakah sebab itu? Tapi itu 'intangible' , bukan dari segi teknikal atau kuantitatif. Tulah, jangan abaikan faktor kualitatif , lepas ni baca bismillah, senyum dab berbual-bual dengan masakan. Yelah, kau ingat kau sorang punya perasaan... arhhhhhh




Orang cakap, kegagalan yang sebenar ialah bila anda berhenti untuk mencuba dan putus asa a.k.a resepi kegagalan.

Sebagai manusia yang belajar tentang industri, dan tepung ubi ada lagi satu setengah bungkus, sebelum mak aku membahan aku, aku kena buat lagi lah jawabnya,

Korang rasa, berdasarkan penceritaan aku, apa sebab yang menyebabkan keropok lekor aku jadi keras dan liat bak angggg?