INSTAGRAM

Wednesday, October 20, 2010

ya, hidup mungkin indah, tapi sebenarnya memang bukan mudah

as salam,


Pabila ku melihat orang kaya, ku memikirkan mereka bahagia, tapi kebanyakkannya penuh rasa waspada.

Pabila ku melihat seorang bayi, ku ingat dia sentiasa digemari, rupanya ada yang tak sudi,

Pabila ku melihat sepasang kekasih, ku ingat mereka sentiasa berkasih, rupanya ada syak yang sukar disisih.

Pabila ku melihat  peragawati, ku sangka mereka bebas memiliki, rupanya mereka terlalu berhati-hati,


Ya,  memikirkan dunia insan-insan ini,
sehingga lupa kepada indahnya takdir diri,
yang ku sangka  indah tapi sebenarnya bukan mudah.


Alhamdulillah.

Segala Puji Bagi Allah , Tuhan Sekalian Alam.





















Demi siapa, hidup ini? 
Kembalilah kepada Yang Maha Mengetahui.




md::: tak mudah rupanya hidup tanpa kamera.

Wednesday, October 13, 2010

Budak-Budak zaman sekarang

As salam,

Johann (bukan nama sebenar) menunjukkan lukisannya pada gurunya, Teacher M (bukan nama sebenar).

Johann       : Cantik tak ?

Teacher M :  Tak.

Johann       : Teacher punya baju lagi tak cantik .

Teacher M : (terkesima).

Teacher M memakai baju kurung yang dibeli di Giant pada hari sebelum hari kejadian.

Pengajaran: 
Cikgu yang jujur kata lukisan anak murid dia tak cantik wujud rupanya. Nampaknya, terpaksalah tipu lepas nih, sebab kalau tak  kena kutuk balik.


md : nasiblah kalau mengajar anak orang kaya.

Friday, October 8, 2010

suku jiwaku pergi

As salam,







kamera yang setia berkhidmat untuk saya dan blog cabuk ni pandai edit gambar yang ditangkap.

gambar sebelum








dan gambar selepas di-edit









hebat tak kamera nih?:P
dan lagi satu




nak teka , gambar asal nye...?












sumber:  Saiful nang



ya, betul , 1/2 daripada 1/4 jiwa ku ini telah pergi






dan





inilah gambar asalnya.


mungkinkah blog cabuk ini juga akan berhabuk seperti tempat gantung kunci tapi tak digantung pun kunci kerana lagi 1/8 dari jiwaku ini juga telah pergi.



Adakah ada lagi inspirasi buat munamuni?


Thursday, October 7, 2010

Mari Mengaji

As salam


Siapa dah khatam Quran?
Mesti dahkan? Sejuk urat saraf emak yang meneran.
Kalo yang lahir lalu tingkap, sejuk parut emak kat perut.

maaf, merepek. :D


Di sebuah kampung yang permai di sebuah daerah paling selatan di Johor, terdapat seorang anak yang tinggal bersama emak dan neneknya yang dipanggil Mbah.

Pada suatu hari , Si emak telah menyuruh si anak pergi belajar mengaji Al-Quran

Emak : Nanti mak hantar gi belajar ngaji. Kita ni belajar mengaji kena berguru.

Anak : (buat muka sepe-et).


Si anak pun dalam usaha untuk cuba menyejukkan perut ibu mengandung pun menurut kata si emak. Lagipun, si emak yang bayar dan hantar  walaupun dia merasakan diri dia sudah berlagak pandai baca Al-Quran.

Si anak pun ada pernah terbaca, kalau baca dan amalkan isi Al-quran , ibu bapa kita akan dipakaikan makhkota masa hari kiamat.



Hadis Rasulullah s.a.w dari Muaz al-Juhani

" Sesiapa yang membaca al-Quran dan diamalkan apa yang terkandung di dalamnya, ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinarannya akan melebihi daripada cahaya matahari jika matahari itu berada di dalam rumah-rumahnya di dunia ini. Jadi bayangkanlah bagaiman pula orang yang dirinya sendiri mengamalkan dengannya."


Di dalam kelas, si anak memberi senyuman simpul  kepada kawan-kawan baru sebaya umur si emak . Apa nak buat diri si anak semula jadi pemalu.

Tapi, si anak teringat kata salah seorang cikgu belajar memandunya (lebih dari sorang rupanya cikgu memandu si anak :P)

Kita ni kalau nak belajar , 
jangan malu



Hadis dari Uthman Ibn Affan r..a

Dari Rasulullah s.a.w

Maksudnya: " Sebaik-baik kamu orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya kepada orang lain"



Si anak mahu mengajar anaknya membaca al-Quran.
Oh, dia baru sedar yang dirinya berangan lalu mengetuk kepalanya dengan perlahan.


Dengan keramahan mak cik - mak cik dan cikgu di kelas megaji, membuatkan si anak kembali lega
dan cikgu pun menyuruh membaca surah al-Fatihah.

Amik kau si anak,

 Basmallah lagi sudah kena tegur.

                                   

huruf jim bila bari atas, JA, mulut haruslah di`action' kan, ,
bukan mulut sengeh.Paham tak?


huruf ain bila baris atas, rahang berpusing, biar betul masuk bunyi ain tu.



huruf ha, bila sebut kena keluar angin.


banyaklah makhraj huruf yang harus dibetulkan oleh si anak.


Tapi yang paling dia susah sebut adalah huruf kha, cikgu kata sebut sampai bunyi kahak.








Ya, si anak terpaksa kembali kepada IQRA`.



Tapi, si anak redha lebih-lebih lagi bila Cikgunya kata, 


Biar lambat asalkan betul


p/s : kalau ada terkeliru tentang cara menyebut huruf-huruf, maafkan saya jika ada yang salah. Sila beritahu saya dan Sila rujuk kepada guru ngaji anda atau orang yang ahli tentang al-Quran. Saya budak baru belajar.

Tuesday, October 5, 2010

walau sinar bulan itu pantulan (amaran: entri ni buang masa!)

As salam,


 Dinasihatkan tak yah tengok. okay cepat-cepat klik pangkah.







































okay, buang masa kan.
macam harem jek nak buat banner letak muka sendirik :P
nak buat camner , takkan nak letak muka Lisa Surihani ngan Diana Dianielle pulak.

Sunday, October 3, 2010

sengeh pisang

As salam,







gambar hanya sekadar hiasan (tiba-tiba)
pisang memang sentiasa menjadi buah kesukaan :P



Seorang perempuan dibawa ke mahkamah lepas mencuri kat supermarket.

Hakim: Puan Senah, apa yang awak ambil?

Puan Senah :  setin kecil buah pic jek, cuma ada 6 pic dalam tin tu.

Hakim: Saya hukum awak dijel 6 hari untuk sehari bagi sebiji pic.

Puan Senah pitam dan tumbang ke lantai. Suaminya memangku Puan Senah ke ribanya.

Suami Puan Senah : Yang Arif,
                               Dia curi setin kacang peas jugak!

















eh, terlebih sudah...
nak letak gambar canned peach, google keluar gambar-gambar ni terus, 

air liur teraktif pulak.

Sumber : Reader`s Digest (oktober 2010).. 

md:::  bila aku translate , jadi pelik dan tak jadi nak sengih pun.

Saturday, October 2, 2010

haid?! senggugut! bersyukurlah!

As salam



Okay, cukuplah promotion untuk digi ngn iPhone4..

Meng-kayakan orang memang pekerjaan separuh masa tanpa gaji .



entri ni khas untuk golongan sejenis saya yang bergelar perempuan yang sudah akhil baligh.


Haid seorang wanita menjadi penebus dosanya yang lalu.

Kalau pada hari pertama dia membaca;

" Alhamdulillahi' alaa kulli halin wa astaghfirullah"
(segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah daripada segala dosa)


maka, 
Allah akan membebaskannya daripada neraka dan 
dengan mudah melalui siratul mustaqim dengan aman daripada seksa

Bahkan Allah akan mengangkat darjatnya sama seperti darjat 40 orang syuhada apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.



Ini salah satu hikmahnya kan kita sakit giler .

kalau dulu senggugut, rasa nak mencarut.

Harap dapatlah aku ngan korang ingat rencana ni. hehe

Terus tak jadi nak makan orang.


Sumber: Majalah MIDI .Bil.98 (  majalah untuk 40 ++ ) haha

Friday, October 1, 2010

DiGi iPhone 4 Life

As salam,




what an apple can do?


"An apple a day keep doctors away"

and



what about an Apple iPhone 4?
 How it can affect our life?





 face time ; 
It has 2 built in cameras at the both part, that made for video calling and let us share what we see,  by the back camera .

With high revolution, we can see word by word without take the phone close to our eyes.

 help us to switch other application, listen to music as background, and skype at the same time without slowing it performance!

we can shoot , edit and share our video all in High definition.

and 5 megapixel camera
all moments in life should be captured as we can share it with friends or just keep it to ourselves . 
Definitely, in high quality.


See, how it may give colors and bring our life to the fullest?!



(Sorry for super terrible drawing )
Note : DiGi, I try hard okay..hehe


So, this is what iPhone 4 can do..almost anything...
including at the time, 
when you need to see your doctor..hehe